Proteinpulver, trenger vi det?

Proteinpulver, trenger vi det?

I aviser og nyhetsartikler skrives det ofte og regelmessig om eksperter sine uttalelser om dette.

Skal vi tro ekspertene, så hadde vi tisset ut det meste og blit feite av dette.


Selvsakt har ikke disse ekspertene rett i dette. Det finnes flere gode grunner til at dette er bra for både idrettsutøvere, mosjonister, eldre, underærnerte og de som ikke klarer å få det i seg via kostholdet.

Proteinkilder og behovet.

 Avhengig av hvorfor du skal ha det i deg er mange. Vekst av muskler, fettforbrenning, metthetsfølelse etc. Øvrig energiinntak og aktivitetsnivå kan vi si at du bør få i deg et sted mellom 1,4gram til 2,0gram per kg kroppsvekt.

Eksempel.

Person a veier 60kg det utgjør fra 84 til 120gram protein pr. kg kroppsvekt.

Person b veier 100kg det utgjør fra 140 til 200gram per. kg kroppsvekt.

 

Viktig fokus er å få i seg proteinkilder med et høyt innhold av essensielle aminosyrer. Dette er aminosyrer kroppen ikke lager selv.

Proteinpulver er en slik kilde. Det finnes selvfølgelig andre kilder til dette. Melk, kylling, karbonadedeig, tork, tunfisk, sei, egg, andre meieriprodukte osv.

Her er noen fordeler med bruk av proteinpulver:

- Proteinpulver er det nest billigste høyverdige proteinkilden ( rett etter tunfisk)

- Det er veldig praktisk, fyll opp med vann eller melk, hell proteinpulveret oppi shakeren og ta den med om du er på farten.

- Det er jo flytende så den gir heller ikke den store metthetsfølelsen når du er ferdig med den. (fordeler for de med liten sultfølelse, underærnering, eldre osv.)

-Det er veldig anvendelig, vaffelrøre, kaker, brød, pizzadeiger, muffins osv.

 

Det er ikke noe magisk bak produktet.  Samme om det er melkeprotein, eggprotein,myse osv.

Det bør ikke erstatte et måltid, men kan bli brukt i tillegg til dine vanlige matrutiner.

 

 



<< Tilbake
Spenst Skjebergsenteret
Rådhusveien 23
1739 Borgenhaugen
Tlf. 69 87 88 88
E-post skjebergsenteret@spenst.no

Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern